ШТА ЈЕ УЧЕНИЧКИ ПАРЛАМЕНТ?

Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.

Постојање парламента даје ученицима могућност да дају мишљење и предлоге стручним органима, Школском одбору, Савету родитеља и Директору о правилима понашања у школи, њихов план активности саставни је део Годишњег плана рада школе, учествују у активностима планираним Школским развојним планом, учествују у хуманитарним акцијама, спортским и другим такмичењима, организују сарадњу са осталим вршњацима и истовремено покрећу акције за побољшање живота и рада у школи. Седнице Ученичког парламента организују се по потреби, и на свакој седници се води записник.

Због чега је значајно постојање ученичких парламената?

  • Због тога што гарантује основне слободе ученика, кроз остваривање права на слободу говора, изражавања, слободу удруживања, слободу изражавања сопственог мишљења...
  • Ученички парламент омогућава лични развој ученика.
  • Пружа могућност колективног одлучивања кроз ученичке парламенте и доприноси побољшању атмосфере и живота у школи.
  • Ученички парламент доприноси развоју колективног односа и изградњу партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директорима и органима школе.
  • Ученички парламент омогућава развој демократске културе.
  • Ученички парламент омогућава бољу комуникацију и подстиче доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране.

Зашто је битно да ученици буду укључени у процес одлучивања кроз ученичке парламенте?

  • Зато што ученици најбоље разумеју своје потребе.
  • Зато што најбоље препознају своје проблеме и проблеме својих вршњака те у том смислу могу да омогуће школи да им што боље изађе у сусрет.
  • Зато што ученички парламент пружа могућност учешћа свих ученика без обзира на расну, верску, националну, имовинску или полну припадност.
  • Зато што се кроз ученички парламент лакше чује глас свих група и подгрупа у школи било да су у питању избеглице, интерно расељена лица, мањинске групе или лица са сметњама у развоју.
  • Зато што млади треба да учествују у процесу одлучивања, јер на тај начин јачају своје самопоуздање и постају одговорне личности.
  • Зато што ће се школске одлуке боље и спремније реализовати.
  • Зато што се развија демократско друштво и праведније уређује школски живот.
  • Зато што се тако побољшава однос и сарадња између ученика и наставника, васпитача или стручних сарадника.
  • Зато што то утиче на њихову бољу информисаност.
  • Зато што на тај начин они могу да подстакну активније учешће родитеља у школском животу.
  • Зато што са својим идејама могу да покрену и реализују пројекте у сарадњи са органима школе.
  • Зато што могу да покрену питања значајна за ученике у локалној заједници.